تبلیغات
تسنیم

تسنیم
محفل محبّان امام عصر عجّل الله تعالی فرجه 
ثامن تم

"بسم الله الرحمن الرحیم" 

آیا در قرآن درباره حضرت ولی عصر(عج) سخنی به میان آمده است؟

آیه 86 سوره هود(بقیه الله خیرٌلکم ان کنتم مومنین) در ظاهر در مورد حضرت شیعب است اما در منابع روایی آمده است که وقتی امام زمان ظهور میکند این آیه را به زبان می آورد و میگوید که من بقیه الله هستم.هم چنین امام صادق(ع) میفرماید:امیرالمومنین فقط لقب امام علی(ع) است و لقب امام زمان بقیه الله است.

اما چرا ما باید از روایات برای روشنگری و فهم آیات قرآن بهره ببریم؟آیا قرآن خود به تنهایی نمیتواند رهنما و هدایتگر ما باشد؟

در اینجا سوالی پیش می آید که اگر تنها قرآن هدایت بخش بود، چرا ما فرقه های مختلفی داریم که همه هم میگویند ما به قرآن معتقد هستیم؟

پس قرآن به تنهایی هدایت و نجات بخش نیست.زیرا بسیاری از موارد وجود دارد که در قرآن ذکر نشده چون قرآن یک کتاب با سبک کلی گویی است و ما ناگزیر،توضیحات آن را در کلام مفسران قرآن جستجو میکنیم.برای مثال در قرآن فقط به خواندن نماز توصیه شده است؛اما چگونگی خواندن نماز و احکام آن در قرآن نیامده است.

پس قرآن در کنار روایات توضیحی اهل بیت (علیهم السلام) راه هدایت خواهد بود.

ادامه مطلب...

بعضی میگویند ما چطور میتوانیم به این روایات اعتماد کنیم در حالیکه روایات مجعول و دروغینی نیز وجود دارند؟

اول بحث علم رجال است.یعنی هرکس در این مورد شک دارد میتواند تحقیق کند؛همانطور که عده ای به تحصیل این روایات مشغول اند و به هیچ تناقضی بر نخورده اند و در منطق این احادیث با قرآن تناقضی مشاهده نکرده اند.

اما نکته دیگر سیر تدوین این احادیث است."اعتماد ما به تدوین حدیث در تشیع از اعتماد ما به تدوین قرآن بیشتر است."

ابتدا باید دید چه زمانی قرآن گردآوری شده؟پیامبر(ص) به حضرت علی(ع) وصیت میکند که تا وقتی که قرآن را جمع آوری نکردی حق نداری نه عمامه نه ردا بر تن کنی!امام علی(ع) قرآن را گردآوری میکند و آن را نزد عمر و ابوبکر میبرد اما آنها قرآن را نمیپذیرند و حضرت علی میفرماید:با اینکه میدانستم شما این قرآن را نمیپذیرید،آن را تعمدا نزد شما آوردم تا در روز قیامت بهانه ای نداشته باشید.

در زمان خلافت عمر،او از امام علی خواست تا قرآنش را به او بدهد؛اما امام فرمود:من یکبار این قرآن را برشما عرضه کردم و شما نپذیرفتید.دیگر هیچ کس به آن دسترسی نخواهد داشت تا زمان فرزندم مهدی.

قرآنی که امروز در دست ماست قرآنی است که در زمان عثمان،خلیفه سوم، تدوین و مجلد شده است.قرآن گردآوری شده توسط امام علی با این قرآن تفاوت هایی دارد.امام علی(ع) میفرماید: فرزند من مهدی می آید وقرآن را آنطور که نازل شده قرائت میکند.

ونیز میفرماید: میبینم عجم را که در مسجد کوفه نشسته اند وقرآن را آنطور که نازل شده است برای مردم میخوانند.زیرا اسامی 40 نفر از افراد قریش، از آن کنار گذاشته شده است. اما نام ابولهب  را برای تحقیر پیامبر خدا در قرآن باقی گذاشتند(چون ابولهب عموی پیامبر بود.)

اما آیا این امر،با اینکه خداوند میفرماید ما قرآن را نازل کردیم و از آن نگهداری میکنیم تناقضی دارد؟

واضح است که این نگهداری توسط حجت خدا اجرا میشود که از زمان امام علی تا زمان امام عصر  توسط ائمه ادامه دارد.تا در زمان ظهور به مردم برسد.و در روایات متعدد آمده است که امام زمان با کتاب جدید می آید که همان قرآنِ  بکرِ وحی شده به رسول خداست.

نکته دیگر اینکه آنهایی که احادیث را تدوین کرده اند بسیار معتمدتر از آنهایی هستند که قرآن را تدوین کرده اند.در تشیع یکی از کتب روایی الکافی است.که حدود دوازده هزار حدیث و روایت در آن وجود دارد که کل صحاح سته (که شش کتاب روایی اهل سنت است و کتبی از قبیل:صحیح بخاری،صحیح مسلم،سنن ابی داود و....را شامل میشود.)روی هم به اندازه این کتاب حدیث ندارند.زیرا شیعیان  از همان ابتدا، از زمان رسول خدا مشغول به جمع آوری روایات و احادیث بوده اند.

این جریان تا عصر صادقین(یعنی زمان امام باقر وامام صادق) ادامه میابد.در این زمان انتقال قدرت از بنی امیه به بنی عباس صورت میگیرد و با مشغول شدن ظالمان به ظالمان،  به این دو امام، خصوصا امام صادق(ع)  مجالی برای شاگرد پروری دست میدهد.به طوری که در هر کرسی درس امام صادق(ع) بیش از چهارهزار شاگرد شرکت میکردند.

از این چهارهزار شاگرد، چهارصد کتاب حدیث به جا مانده که به آنها "اصول اَربعه معه"* میگویند.

*(درعلم حدیث،اصل به کتابی میگویند که مولف، حدیث را مستقیما از خود معصوم نقل کرده باشد و واسطه ای در این بین نباشد.)

در زمان امام عصر(عج)؛  محمدبن یعقوب کلینی (م.329 ه "آغاز غیبت کبری") کتاب الکافی را تالیف و در آن اصول حدیثی را تدوین،عنوان بندی و مرتب میکند.شیخ کلینی در زمان نواب اربعه و در بغداد بوده است و هم چون شیخ صدوق، مهر تائید امام زمان(عج) را بر کتاب خود دارد.

با همه اینها لازم به ذکر است که قرآنی که ما هم اکنون در دست داریم چون مهر تائید اهل بیت را دارد ؛نور و هدایت و شفا است و در کنار تعالیم اهل بیت موجب رستگاریمان خواهد شد.

انشاالله...

پی نوشت:هر شب یتیم توست دل جمکرانی ام...




طبقه بندی: سوالات، گنجینه معرفت، پای درس استاد، ویژه های مناسبتی،
برچسب ها: غدیر شناسی، آزارها و اذیت های پیامبر، مظلومیت پیامبر اکرم،
جمعه 14 شهریور 1393 .:. 03:31 ب.ظ .:. واحد فرهنگی .:. نظرات
.: Weblog Themes By SamenTheme :.
درباره وبلاگ

به وب سایت «تسنیم» خوش آمدید؛

آیات 27 و 28 از سوره مبارکه مطفّفین ، سخن از واژه ای به نام «تسنیم» به میان می آورد ؛
از این چشمه مقرّبان می نوشند و مقرّبان کسانی نیستند جز انبیاء و ائمه اطهار (ع) و پیروان راستینشان .

وَ مِزَاجُهُ مِن تَسنِیم

این شراب (طهور) آمیخته با «تسنیم» است

***
عَیْناً یَشرَب بهَا الْمُقَرَّبُونَ

همان چشمه‏اى كه مقرّبان از آن مى‏نوشند.

نظر سنجی
کدام بخش از وب سایت ، ضعیف تر از سایر بخش ها می باشد ؟






آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
طراح قلب
ثامن تـــم
امکانات وب

کد موزیک آنلاین برای وبگاه